Aabraham

Edellinen

Aabraham syntyi Kaldean Uurissa ,nykyisen Irakin eteläosassa, n. 300 vuotta vedenpaisumuksen jälkeen. Raamatussa,Nooan pojan Seemin sukuluettelossa,hän on 10:nä,Seem mukaan luettuna. 1.Mos.11:10-27
Aabraham kuoli 175 vuotiaana,33 vuotta ennen vedenpaisumuksen kokenutta Seemiä.

Aabraham edustaa suvussaan perintönä kulkeneen ,joskin hänen lähimpien esi-isiensä hylkäämän
vanhan ja puhtaan uskon kannattajaa.
Jumalan pelastussuunnitelma oikeastaan alkaa käytännössä Aabrahamista.Hän on ensimmäinen,joka omaa etuaan tavoittelematta antautui Jumalan johdettavaksi ja vaelsi uskonkuuliaisuudessa elämänsä iltaan asti. (Lainaus; A.Saarisalo,Raamatun Sanakirja)

Käsky lähteä
lupaus jälkeläisistä,maasta ja kaikille kansoille tulevasta siunauksesta

Ja Herra sanoi Abramille: "Lähde maastasi, suvustasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan. Niin minä teen sinusta suuren kansan, siunaan sinut ja teen sinun nimesi suureksi, ja sinä olet tuleva siunaukseksi. Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä." 1.Mos.11:1-3
Abram lähti vaimonsa Saarain ja veljen poikansa Lootin kanssa.He saapuivat Kanaanin maalle Sikemin paikkakunnalle,Mooren tammelle asti.(Kanaanilaiset olivat Haamin pojasta Kanaanista polveutuvia heimoja)
Silloin Herra ilmestyi Abramille ja sanoi: "Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan." Niin hän rakensi sinne alttarin Herralle, joka oli hänelle ilmestynyt.

Nimet Abram ja Sarai myöhemmin Aabraham ja Saara

Mutta katso, hänelle tuli tämä Herran sana: "Hän ei ole sinua perivä,(damaskolainen Elieser) vaan joka lähtee sinun omasta ruumiistasi, hän on sinut perivä." Ja hän vei hänet ulos ja sanoi: "Katso taivaalle ja lue tähdet, jos ne taidat lukea." Ja hän sanoi hänelle: "Niin paljon on sinulla oleva jälkeläisiä." 1.Mos.15:4-5






Aabraham,Israelin kansan kantaisä – Siunattu nimi – Uskovien isä

Jumala teki ihmeen;Aabrahamille 99v ja Saaralle 90v syntyi Iisak,jonka kanssa Herra lupauksensa mukaan teki liiton;sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä.1.Mos.26:1-5...sukupolvia Aabrahamista Daavidiin on kaikkiaan neljätoista polvea, ja Daavidista Babyloniin siirtämiseen neljätoista polvea, ja Babyloniin siirtämisestä Kristukseen asti neljätoista polvea. Matt.1:17
Abraham uskoi Herraan, ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi. (Room.4 )

Monien kansanheimojen ja kansojen esi-isä

Lapsettomana ollessaan,Aabraham 85v ja Saara päättivät yhteistuumin hankkia jälkeläisen Saaran egyptiläisen orjattaren avulla. Aabrahamille ja Haagarille syntyi poika,Ismael;jonka 12 pojasta kasvoi
12 heimokuntaa.1.Mos.25:12-16

Saaran kuoltua Aabraham otti vielä vaimon,Keturan,joka sai 6 poikaa,joista Raamattu kertoo polveutu-
neen monia kansoja. 1.Mos.25:1-4


Muukalaisena luvatussa maassa

Aabraham väkineen,telttoineen vaelsi Herran kehoituksesta maata pitkin poikin,oppien tuntemaan luvatun maan aluetta.Hän rakensi alttarin Herralle pysähdys paikkoihin ja huusi Herran nimeä.
Herra ilmestyi ja puhui Aabrahamille monella tavalla;unessa,näyssä,puheena,mutta myös ihmishahmossa kuten esim. ilmoittaessaan Iisakin syntymästä.
Iankaikkinen Jumala,koko universumin Luoja antaa myöhemmin kutsua itseään ”Aabrahamin,Iisakin ja Jaakobin Jumalaksi.Hän oli valinnut Aabrahamin;ilmestyessään ja puhuessaan,keskustellessaan Hän
ilmaisi selvästi kuka Hän on.

"Minä olen Herra, joka toin sinut Kaldean Uurista, antaakseni sinulle tämän maan omaksesi." Mutta hän sanoi: "Oi Herra, Herra, mistä minä tiedän, että saan sen omakseni?" Silloin Herra teki liiton Aabrahamin kanssa;
Ja Herra sanoi Abrahamille: "Niin tiedä totisesti, että sinun jälkeläisesi tulevat elämään muukalaisina maassa, joka ei ole heidän omansa, ja heidän on niitä palveleminen, ja ne sortavat heitä neljäsataa vuotta. Mutta myös sen kansan, jota he palvelevat, minä tuomitsen; ja sitten he pääsevät lähtemään, mukanaan paljon tavaraa.
Mutta sinä saat mennä isiesi tykö rauhassa, ja sinut haudataan päästyäsi korkeaan ikään. Ja neljännessä polvessa sinun jälkeläisesi palaavat tänne takaisin; sillä amorilaisten syntivelka ei ole vielä täysi."
1.Mos.15:1-21

Saara
Saara kutsui miestään herrakseen,mutta ei kunnioituksen kulttuuri Aabrahamin telttakunnassa ollut yksipuolinen;Aabraham piti vaimoaan hyvin kauniina naisena,ja taipui Herran kehoituksesta kuulemaan Saaraa,sekä tekemään tietyissä asioissa tämän tahdon mukaan.Saara oli lapseton.

Aabraham ja Saara olivat sisaruspuolia keskenään.Heidän lähtiessään Harranista Kanaanin maalle,
Aabraham oli pyytänyt Saaraa aina mihin tulisivatkin,kertomaan heidän olevan veli ja sisko.
4000 vuoden jälkeen lienee turha spekuloida asiaa.Sukulaissuhteet avioliitossa Herra määritteli myöhemmin Siinailla Mooseksen kautta ja tuonaikaisten heimokulttuurien käytännöt vierasheimolaisiin ilmeisesti vaihtelivat.
VT:n mukaan Saara oli hyvin kaunis nainen,joka nälänhätää Egyptiin paettaessa haettiin faraon hoviin, ja myöhemmin Gerarin kuninkaan Abimelekin luokse,koska hänen sanottiin olevan Aabrahamin sisko.
Sekä faarao että Abimelek antoivat ”pyyhkeitä”Aabrahamille,kysyen miksi tämän meille teit.
1.Mos.12:10-20,1.Mos.20:1-18,3.Mos.17:6-25

Herralla oli omat metodinsa suojella Saaraa kummassakin tapauksessa,vaikkakin jää miettimään,etteikö Jumala olisi suojellut Aabrahamia ja Saaraa ympäristön tietäessä heidän olevan mies ja vaimo.

Herra ilmestyy Aabrahamille (99v.) asiana liiton merkki ja ”liitonlapsen”syntymä
Aabrahamin teltalta enkelit jatkoivat kohti Sodomaa
1.Mos.17:1-18-22.

Kolme vierailijaa
Ja Herra ilmestyi hänelle Mamren tammistossa,Hebronin lähellä, jossa hän istui telttamajansa ovella päivän ollessa palavimmillaan. Kun hän nosti silmänsä ja katseli, niin katso, kolme miestä seisoi hänen edessänsä...heillä on järisyttävä uutinen;
Saaralla 90v ,on vuoden kuluttua poika!

Ja he kysyivät häneltä: "Missä vaimosi Saara on?" Hän vastasi: "Tuolla majassa."

Mutta Herra sanoi Aabrahamille: "Miksi Saara nauroi ajatellen: 'Synnyttäisinkö minä todella, minä, joka olen näin vanha?'

Onko mikään Herralle mahdotonta? Tähän aikaan minä palaan luoksesi tulevana vuonna, ja Saaralla on silloin poika."
1.Mos18:1-16

Saara sanoi: "Jumala on saattanut minut naurunalaiseksi; kuka ikinä saa tämän kuulla, se nauraa minulle."
Aabraham antoi pojalle nimen Iisak,mikä tarkoittaa hän nauraa


Aabrahamin uskon kova koetus,tapahtuma osana tulevan patriarkka Iisakin elämää
1.Mos.22:1-19 poimintoja

Näiden tapausten jälkeen (kaivokiistan sopiminen)Jumala koetteli Aabrahamia ja sanoi hänelle: "Aabraham!" Hän vastasi: "Tässä olen." Ja hän sanoi: "Ota Iisak, ainokainen poikasi, jota rakastat, ja mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella, jonka minä sinulle sanon." Varhain seuraavana aamuna Aabraham satuloi aasinsa ja otti mukaansa kaksi palvelijaansa sekä poikansa Iisakin, ja halottuaan polttouhripuita hän lähti menemään siihen paikkaan, jonka Jumala oli hänelle sanonut.

Silloin Herran enkeli huusi hänelle taivaasta sanoen: "Aabraham, Aabraham!" Hän vastasi: "Tässä olen." Niin hän sanoi: "Älä satuta kättäsi poikaan äläkä tee hänelle mitään, sillä nyt minä tiedän, että sinä pelkäät Jumalaa, kun et kieltänyt minulta ainokaista poikaasi." Niin Aabraham nosti silmänsä ja huomasi takanansa oinaan, joka oli sarvistaan takertunut pensaikkoon. Ja Aabraham meni, otti oinaan ja uhrasi sen polttouhriksi poikansa sijasta.

Ja Herran enkeli huusi Aabrahamille toistamiseen taivaasta ja sanoi: "Minä vannon itse kauttani, sanoo Herra: Sentähden että tämän teit etkä kieltänyt minulta ainokaista poikaasi, minä runsaasti siunaan sinua ja teen sinun jälkeläistesi luvun paljoksi kuin taivaan tähdet ja hiekka, joka on meren rannalla, ja sinun jälkeläisesi valtaavat vihollistensa portit. Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä, sentähden että olit minun äänelleni kuuliainen." Sitten Aabraham palasi palvelijainsa luo, ja he nousivat ja kulkivat yhdessä Beersebaan. Ja Aabraham jäi asumaan Beersebaan.

Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä, sentähden että olit minun äänelleni kuuliainen."