Daavidin Psalmi 57

Edellinen

Psalmi 57 ”ensiesitys” Ein Gedissä n.3000 vuotta sitten

Daavid joukkoineen istuu luolassa Ein Gedissä ja kirjoittaa siellä psalmin 57.
Hän ei ole millään luontoretkellä,vaan paossa kuningas Saulia.Psalmin alkuosa kertoo tukalaakin tukalammasta tilanteesta,mutta sitten Daavid puhkeaa kiittämään ja ylistämään Jumalaa!

Melkoinen luolakonsertti;yleisöä luolassa n.400 henkeä!

Psalmi 57

Jumala, ole minulle armollinen, ole minulle armollinen; sillä sinuun minun sieluni turvaa. Minä turvaan sinun siipiesi suojaan, kunnes onnettomuudet ovat ohitse. Minä huudan Jumalaa, Korkeinta, avukseni, Jumalaa, joka vie minun asiani päätökseen. Hän lähettää taivaasta minulle pelastuksen, kun minua herjaavat minun polkijani. Sela. Jumala lähettää armonsa ja totuutensa. Minun sieluni on jalopeurain keskellä, minun täytyy maata tultasuitsevaisten seassa, ihmisten, joiden hampaat ovat keihäitä ja nuoliaja joiden kieli on terävä miekka. Korota itsesi yli taivasten, Jumala, ja kunniasi
yli kaiken maan. Verkon he virittivät minun askelteni tielle, painoivat minun sieluni maahan,
kaivoivat eteeni kuopan, mutta itse he siihen suistuivat. Sela.


Jumala, minun sydämeni on valmis,♥ minun sydämeni on valmis:
minä tahdon veisata ja soittaa
..♫♫♫♪.
Heräjä, minun sieluni; heräjä, harppu ja kannel. Minä tahdon herättää aamuruskon ♫...

Herra, sinua minä kiitän kansojen joukossa,
veisaan sinun kiitostasi kansakuntien keskellä.
Sillä suuri on sinun armosi ja ulottuu hamaan taivaisiin, ja sinun totuutesi pilviin asti.
Korota itsesi yli taivasten, Jumala, ja kunniasi yli kaiken maan.

Saulin ja Daavidin dramaattinen kohtaaminen Ein Gedissä


Kuningas Saul oli Daavidin appiukko ja Daavidin läheisen,uskollisen ystävän Joonatanin isä.
Tiedustelu ja vakoilu toimivat ihmeteltävän hyvin tuonakin aikana,jalkapatikassa ja ratsain viestejä vieden; tele- ja sateliittiseuranta ym. olivat tuhansien vuosien päässä!Kun Saulille viestitään Daavidin kulkevan Kauriskallioilla ja Ein Gedissä.... tapahtuu,että...

Takaa ajava kuningas Saul tuli tarpeilleen samaan luolaan,minkä perällä Daavid oli joukkoineen!
Daavid hillitsee väkensä;Saulin lähdettyä hän puhuu tälle matkan päästä ...

Ja Daavid sanoi Saulille: "Miksi sinä kuuntelet ihmisten puhetta, jotka sanovat: 'Daavid hankkii sinulle onnettomuutta'? Katso, näethän nyt omin silmin, kuinka Herra tänä päivänä antoi sinut minun käsiini luolassa, mutta minä säästin sinut, vaikka minua neuvottiin tappamaan sinut; sillä minä ajattelin: 'Minä en satuta kättäni herraani; sillä hän on Herran voideltu.' (1Sam.9:15-17,25-27)
Edellä kerrottu ”realisointi” laukaisi tilanteen sillä kertaa,mutta..vain seuraavaan kertaan saakka!
Daavid yritti todenteolla selvittää vainon syytä, rauhanomaisesti.Hän kuitenkin ymmärtää kuninkaan mielentilan,ja jättää asian viimekädessä Herralle.

1Sam.24:1-23. ▼ 1Sam.26:1-11,17-25 2Mos.20:16


Taustaa..
Jo parrattomana poikana Daavid oli voideltu Israelin seuraavaksi kuninkaaksi.Hänen soittotaitonsa tiedettiin, suositusten saattelemana hänet haettiin ”musiikkiterapeutiksi” kuninkaalle.Hänestä tuli mm. kuninkaan aseenkantaja ja sankarikin taistelussa filistealaisia vastaan.1Sam.16:1,11-23

Musiikin siivittämä elämä ja toimet hovissa jäivät lyhyeen;nuori,ihailtu,kaikessa menestyvä Daavid joutui henkensä pitimiksi pakenemaan hovista kuninkaan yrittäessä keihästää Daavidin jopa kesken musisoinnin!
.
..Erämaassa...
Daavidilla oli vuosia kestävä ”erämaavaihe”; turvapaikkojen etsintää,harhailua Juudean ym. vuorilla.
Daavid ei jäänyt yksin, perhe kävi tapaamassa häntä ja häneen liittyi 400 kaikenlaista ahdingossa olevaa, velkaantunutta ja katkeroitunutta väkeä, ja hän rupesi heidän päämiehekseen. 1Sam.22:1-5
Voi vain kuvitella,mikä merkitys heidän yhdessä olemisellaan,yhdessä elämisellään oli,puolin ja toisin,sekä tässä ja nyt,että myöhemmin,Daavidin ollessa kuningas,koko kansan johtaja.
…Maanpakolaisuus...
Päästäkseen kuningas Saulin ulottumattomiin,hän sai neuvoteltua Gatin kuninkaan kanssa asuinpaikan filistealaisten alueelta,missä he asuivat reilun vuoden! 1Sam.27:1-7
Kuultuaan kuningas Saulin ja Joonatan kaatuneen sodassa ,piti Daavid joukkoineen valittajaiset,
itkien, paastoten - virittäen itkuvirren Saulista ja Joonatanista.
Daavidista tuli Israelin kuningas 30 vuotiaana.
♫♪♪♫♫
Daavid ei katkeroitunut,ei silloin eikä myöhemminkään.
Hän eli läheisessä suhteessa Jumalaan;luotti,että Herra on lukenut hänen pakolaispäivänsä ja kuullut
hänen itkunsa.Ps.56:9-12.(Ky.psalmi veisataan kuin:”mykkä kyyhkynen kaukaisessa maassa”!!!)

Hän kirjoitti runsaasti musiikkiin sovitettavia runoja,psalmeja,jotka ovat täynnä rukousta,kiitosta,
ylistystä ja sydämen syvien tuntojen vuodatusta!
Hän oli nöyrin mies Israelissa,vaikka istui sen valtaistuimella (A.Saarisalo,Raamatun sanakirja s.162)

Daavidin kuninkuus pysyy iäti!


Kun sinun päiväsi ovat päättyneet ja sinä lepäät isiesi tykönä, korotan minä sinun seuraajaksesi jälkeläisesi, joka lähtee sinun ruumiistasi; ja minä vahvistan hänen kuninkuutensa. Hän on rakentava huoneen minun nimelleni, ja minä vahvistan hänen valtaistuimensa ikuisiksi ajoiksi.
2Sam.7:12-17 ▲ Jer.23:5 ▲ Hes.34:18–24 ▲ Luuk.1:30-33 ▲ Ap.t 13:22-23

Jeesus Kristus Daavidin Poika sanoo...rukoilkaa niiden puolesta,jotka teitä vainoavat...
Matt.5:44 ▲ Room.12:14


Ein Gedi - ﬠין גּﬢי

Ein Gedi on tänä päivänä luonnonsuojelualuetta ja hyvin suosittu retkeilykohde.
Patikoidessa voi nähdä,tavatakin villinä eläviä kauriita,tamaaneja,kyyhkyjä,rotkorakkeleita jne.Ein Gedissä on saman niminen aivan ”eedenimäinen”kibbutsi ja alueelta voi ostaa vaikka Ein Gedi pullovettä.